Livet med hund

8. aug, 2018

Tenk at nå er vi allerede i august, og sommeren står på hell. Høsten gjør snart sitt inntog, og deretter står Kong vinter og banker på. Men men.. Først litt om hvordan sommeren har vært så langt.

Etter besøket hos Akiro, gikk turen til Narvik, nærmere bestemt Sjomen, og en utstilling der. Der traff vi Stig Anders og hans Kone Mette, samt Wenche Pedersen. Lørdagen ble det Excellent, UK, CK, 1.UKK, 1.BTK og BIR på Chila, og Benji Excellent og 1.CHKK

Søndagen stilte kun Chila, og da ble det Excellent UK, CK, 1.UKK, 1.BTK og BIM. Da ble vi slått av en flott herremann som kom fra Danmark, og som var på en norgesferie.

Neste tur gikk til Tromsø i et et foreferdelig vær. Storm og regn, så det ble lite søvn på meg den helgen. Var engstelig for at forteltet skulle løsne fra plugger, så jeg lå og passet på gjennom natten. Natt til lørdag ble det enda verre, og utstillingstelt ble tatt av vinden, og det var mange som måtte kjøpe seg nye etter den helgen. Lørdagen var det Tromsø Hundeklubb som hadde utstilling, og det var kun Chila som stilte den dagen. Den endte med en VG.. Jeg skal innrømme at jeg ble ganske paff med en gang etter den vinnerlykken vi hadde hatt frem til da.. Så mor trenge nok en liten oppvekker :-)

Søndagen var det NKK utstilling, og vi håpet selvfølgelig på det siste CACIB til Benji. Det var sååå nært!! Han ble slått av en flott herremann fra Finland, og endte opp med Excellent, 1.CHKK, CK, 2.BHK med R.Cacib. Jeg var utrolig fornøyd med det også, får for meg var det viktigste den dagen at han faktisk LØP ved siden av meg. Han hadde TEMPO :-) Det er en stor fremgang, siden han er mer den typen som ikke skjønner poenget med å løpe.. I hvert fall så lenge han har et bånd på seg ;-)

Chila gjorde det enda bedre. Hun fikk Excellent, 1 UKK, CK, 1.BTK med CACIB og BIM. Det ble hennes andre CACIB. Nå har hun et i FInland og et her i Norge. :-)

Hun tok seg også en runde på egenhånd den frøkna, for hun klarte og komme seg ut av halsbåndet. Det har alltid vært min store redsel når vi er slike tilstelinger, og denne gangen skjedde det altså. Jeg kunne SE hvor frustrert og redd hun ble, for hun hørte stemmen min som lokket på henne, men hun klarte ikke og finne meg i mylderet av mennesker og hunder, telt og alt som følger med. Det var noen som forsøkte og hive frem og ta henne i nakken, men da brølte jeg ut at det fikk de ikke LOV til. Heldigvis var det en dame der med roen i behold, som stakk frem en godbit, og fikk Chila til seg. Da kom jeg meg mellom alle Leonbergere som sto der (med Benji på slep) og Chila oppdaget meg. Fikk på båndet igjen og fikk henne med meg i teltet. Nå er nytt halsbånd kjøpt inn :-)

Etter Tromsø ble det NKK Trondheim med Chila. Nå var hun begynt å miste en god del pels, så jeg var spendt på hvordan resultatene ville bli. Jeg gledet meg til og treffe Bente Kristel Knutsen igjen og hennes Søte og herlige Mocca. Når vi kom til utstillingsplassen merket jeg at Chila fikk et flachback fra Tromsø og den opplevelsen der. Halen ville ikke opp, og hun viste meg at hun syntes det var uttrygt. Vi kom oss i teltet til Bente, og der satt vi bare og snakket, hilste på andre hunder og mennesker, og hun roet seg fint ned. Men halen ville ikke være oppe hele tiden i ringen, så vi måtte jobbe litt med den. Men Chila endte opp med Excellent, 1.UKK, CK og 3. BTK. Så jeg var MER en happy.

Etter turen til Trondheim og noendager hjemme, reiste vi bare noen mil til et sted som heter Leirfjord. Der var det en liten utstilling over to dager. Her stilte jeg ut begge to begge dagene. Man må jo støtte opp om "lokal samfunnet" også. Synes det står stor respekt av de i hundemiljøene som står på og arrangerer slike arrangement for oss andre.

Benji endte opp med Excellent, 1.CHKK, CK, 1.BHK og BIR på lørdagen, og søndagen ble det en Excellent.

Chila fikk Excellent på lørdag og VG på søndagen. Kan jo ikke vinne hver gang heller :-)

Vi pakket sammen og reiste hjem med de nydligste hundene som finnes. :-) Tap og vinn med samme sinn :-)

Nå var det meningen vi skulle reise til Piteå i Sverige og stille de der på en internasjonal utstilling. Vi overnattet ca 2 timer før Piteå, men valgte å snu og reise hjem da det var langt over 30 grader. Jeg bestemte meg for at det ville jeg ikke utsette hundene for. Det kommer flere sjangser. Så vi snudde bilen og reiste hjem.

Så gikk turen til Kemi i Finland. Det var varmt der også, men vi fant skygge og det var litt vind. Men de minuttene vi sto på banen, de føltes veldig lange, men begge hundene tok det med fatning å gjorde en super jobb. Vi var så heldig og treffe på Siv og Per, og vi hadde selvfølgelig mye snakk om hund. Slik blir det bare.

Benji 2.CHKK med Excellent, og Chila 1.UKK, Excellent, CK og 3. BTK. Gratulerer til Siv og Per med seieren den dagen. Vel fortjent <3

Så var det hjem igjen, og da sto oppussing av kjøkken på tapetet. Vi er godt i gang, men det er fortsatt en del ting igjen. Selvfølgelig dukker det opp små utfordringer når man pusser opp eldre hus, men vi klarer å finne løsninger. Blir ikke 100% pefekt, men bort i mot :-)

Neste tur tok vi til Sverige, nærmere bestemt Vemdalen. Der traf vi igjen et eldre ektepar (75 og 76 år) som vi traff der i fjor. Vi var sammen med de i tre dager, og det var like hyggelig som i fjor. To slagferdige mennesker med en haug av humor og energi.

Det ble ikke noe besøk hos Karin og Stefan i år, da de hadde ferie mens vi var der, men det ble badetur for hundene, og tur opp på fjellet. Det er så vakkert rundt Vemdalen, og jeg kunne virkelig tenket med et sommerhus der nede. :-)

Vi avsluttet vår ukestur i Sverige med en Nordic Utstilling i Svenstavik, og det var vår første sådan. Vi traff på Gunilla med Moltas, og det er alltid koselig.

Benji fikk 2.CHKK med  Excellent.

Chila tok med seg Excellent, 1.UKK,  CK, 1.BTK, CERT, NORDIC CERT og BIM.

Alt i alt har vi hatt en flott sommer så langt, både med været, som kom i midten av juli, utstillinger og ikke minst møte med trivelige bekjente Vi har fortsatt noen utstillinger vi skal på, og den neste er her i Mo i Rana. Så går reisen til Selbu, før Sortland, Harstad, Leto og avlutningsvis Dogs4Al i november. Vi arrangere også Nord-Norsk Eurasiertreff 31.08-02.09 på Ulvsvåg, og det gleder vi oss ekstra til. Der treffer vi så utrolig mange koselig og hyggelig hundefolk, og ikke minst mange herlige flotte representanter for rasen vår. Etter det blir det nok ingen utstilling før i 2020, da vi planlegger valper neste år :-) Mer info om det vil dere finne under valpeplaner :-)

Ha en fortsatt flott sommer/høst, å nye innlegg kommer sporadisk.

Trude

4. mai, 2018

Da var dagen her.. Jeg skulle kjøre til Akiro og hans forvert familie. Jeg har gått med sommerfugler i magen helt siden jeg bestemte meg for å reise til ham, å når jeg kom frem så kriblet det i magen som om jeg var nyforelsket. Når Camilla slapp ham ut, og han oppdaget at det var meg, så ble han så utrolig glad.. Kom løpende til meg, hoppet og viste ikke helt hva han skulle gjøre. Han sprang bort til bilen for å se hvor de andre var, men skjønte etter noen runder at de ikke var der. Jeg gråt og skalv av glede over å endelig se ham igjen.

Når vi kom inn, så roet han seg litt ned, men han var ikke helt sikker på hva som skjedde tror jeg. Han ble som sagt veldig glad over og se meg, men samtidig viste han meg at ting var bra. Fortalte meg "Det er greit mor, Jeg hører til her nå, og jeg har det bra". Det var ufattelig godt å se.

Når jeg skulle dra, var jeg ute litt med ham, Jeg tok litt bilder av ham, han fikk en godsak jeg hadde med til ham, og vi øvde litt "stå" i fall jeg skal stille ham i løpet av sommeren.

Jeg ga ham en god klem, gikk inn å sa hade til familien, og gikk ut. Men da sto han på hushjørnet og lurte på hvor jeg skulle.. Klarte selvfølgelig ikke og reise da, så jeg tok han med meg bak huset igjen, og ba Camilla om å ta ham inn.

Det var tungt og reise fra ham, men samtidig lett. Jeg møtte en hund i dag som har det godt, en som spiser, en som har lagt på seg, og en som har fått igjen pelsen sin. Jeg vet nå, at valget var 100% rett. Han må få være alenehund. Og i tillegg så er vi så heldige at den rette familien dukket topp.

Nå gleder jeg meg til neste gang jeg skal hilse på ham igjen. Håper det ikke blir så alt for lenge til <3

19. apr, 2018

Så er man reist fra Benji og Chila før en helgetur til Bodø. Benji har vært på hundepensjonatet før, men ikke Chila. Det er faktisk bare andre gangen vi reiser fra henne. Det kjennes ganske rart ut, da man er vandt til å ha de rundt seg 24/7. Chila vil nok ha godt av denne helgen, slik at hun kan erfare at det går an å ha det moro selv uten mor. Benji er god å ha der sammen med henne, da han er roligheten selv, å det forhåpentlig hjelper Chila til og takle det. Men hun som driver hundepensonatet er utdannet dyrepleier og har jobbet mange år på veterinærkontor i byen. Så jeg tror dette kommer til å gå veldig bra. 😊

18. apr, 2018

Helgen 13-15 april 2018 var vi i Finland på utstilling for å se om vi klarte og få et CERT og et CACIB på Chila. Benji fikk selvfølgelig være med, og han stilte i Champonklassen.

Først av alt så må jeg si at de som ikke har vært i Finland på utstilling, har gått glipp av noe. Vi har nå vært på en utendørs og en innendørs, og vi i norge har ekstremt mye å  lære av de.

På lørdagen var det totalt 1420 hunder påmeldte , og med de følger det selvfølgelig med mange mennesker, biler, vogner og bobiler.. Det var ingen kø for å få parkere, ingene kø for å komme inn, å ja.. De sjekket ALLE pass/papirer, ingen trengsel rundt ringene, store ringer, ingen kø på do og ikke i kantina..Hvor man for øvrig kunne kjøpe seg en likør eller noe sterkere om man ønsket det.. En annen ting jeg la merke til, som jeg syntes var utrolig positivt, var at jeg ikke så noen som sto å snakket stygt eller nedlatende om sine konkurrenter.. Applaus for det!

Veien var lang, en reise på ca. 212 mil tur/retur, men det viste seg til slutt at det var verdt det. Benji reiste hjem med 2. BHK, CK og Rec.Cacib, mens Chila tok hjem Beste unghundtispe, 1.BTK, CK, CERT, CACIB og BIR.. Vi er selvfølgelig utrolig stolte av de begge to.

Til Finland reiser vi nok flere ganger på utstilling. :-)

18. apr, 2018

Da nærmere det seg endelig datoen for Chila sin helsesjekk. HD, AD, Patella og øyene skal sjekkes, slik at hun forhåpentligvis kan få gå i avl. Men det er jo ikke KUN derfor man sjekker hundene sine. Det er er avlsverkøy som er viktig for å holde rasen så frisk som mulig. Man kan aldri få en rase uten NOE, men man kan jobbe mot et mål om at det skal være minst mulig sykdommer og lidelser.

Vel.. Chila skal til veterinæren 11 mai 2018, og etter det blir det noen lange dager med venting på svar fra NKK. Jeg har absolutt stor tro på at det går bra, da alle hennes søsken er sjekket uten anm. Hun viser heller ingen tegn på at det skulle være noe, men heller at hun er en sunn og sterk frøken.

Om alt går bra, så planlegger jeg et kull mellom henne og vår Akiro, på Chila sin første løpetid etter hun fyller to år i oktober, og slik det ser ut pr. i dag, så blir det eventuelt paring rundt mai 2019, med levering av valper i juli.

Når svarene har kommet så vet jeg mer, og jeg vil da legge ut mer info om dette :-)