Livet med hund

9. okt, 2018

Åååhh!! Jeg sitter her å tenker på det som forhåpentligvis skal skje neste år. Nemlig paring og valper. Jeg gleder meg enormt, men samtidig gruer jeg meg. Vet jo at det stort sett går bra, men så finnes jo den lille risken der også da. Hva om, tenkt om, viss at.. Ja alle de tankene der.

Jeg er så spendt på hvilke farger valpene etter Chila og Akiro vil få, hvordan blir de sånn generelt? Mange tanker som flyr i hodet. Den tispen Akiro paret i Sverige, er jo også ulvegrå, og de fikk valper som er viltfarget og rød fawn. Spenende spenende..

Jeg blir nok selv og beholde en valp etter denne kombinasjonen, for jeg har virkelig trua på den. Både mentalt, helse og eksteriør. Lurer på hvordan det blir og skal finne de rette familiene til valpene, og hvordan blir det å skal sende de fra seg etter flere uker under samme tak?  Hører andre oppdrettere sier at jeg kommer til og synes det er deilig når de reiser, og det har de nok rett i. Man blir kanskje litt sliten av en gjeng aktive små pirayaer etter noen uker :-)

En ting er i hvert fall sikkert. Jeg begynner å bli skikkelig valpesjuk, jeg GLEDER meg til fødselen er over for det er den jeg er mest redd for, og jeg gleder meg til al valpekosen jeg skal få.

Ha en flott kveld alle sammen :-)

27. sep, 2018

Det er virkelig deilig å vite at man har et hjem nr. 2 når frøkna går i løp.. Benji bryr seg selvfølgelig ikke de første dagene, men etter hveret som dagene går, blir han mer og mer gira på frøkna. Det igjen skaper litt stress på de begge to.

Så denne gangen tok far med seg Benji på hytta slik at de kunne nyte noen dager i fred og ro, og så reiste jeg og Chila innover noen dager senere, og de kjørte hjem.

Disse dagene fikk vi oppleve litt skiftene vær kan man si.. Sol, regn, venid og SNØ. Chila bryr seg ikke, men mor syntes den snøen kom litt i tidligste lage. Men den er jo sikkert borte igjen nå.

Nå sitter vi her og gruer oss til helga.. Da skal jeg og Chila på vår andre Rally Lydighets konkurranse, og vi, eller jeg, er veldig spendt.. Om a mor klarer og holde nervene i sjakk, s kanskje vi tar hjem et godkjent løp. Det er bare å krysse fingrene :-)

12. sep, 2018

Nå er vi endelig hjemme igjen etter en lang reise hjem fra Danmark.

Turen nedover gikk veldig fint, og vi kom frem langt tidligere en vi hadde regnet med. Det er fordelen med og kjøre på natten. Hundene er da vandt med at da er det ro, og ingen lufting, så vi kan kjøre mye lengre etapper en på dagen. Etter en runde i hundegården, startet vi kl. 03.00, og første stopp ble ikke før kl. 09.00. Da var det en tur, så frokost til hundene, før ferden gikk videre. Vi fikk kun en overnatting på turen nedover, og det var deilig og komme frem til campingen et halvt døgn tidligere en plnalagt. Vi fikk rigget til vogn med fortelt, og hundene fikk seg en god tur, før det ble kaffe på mor og far, å kveldsmat på hundene. Trenger vel ikke si at det var veldig godt å legge seg den kvelden.

På morgenturen neste dag, møter vi flere med Eurasier som har funnet ut at det er greit og være ute i god tid, og utover dagen kommer det stadig nye til campingen som skal delta på Spesialen.

På ettermiddagen dukket min kusine Gtte og hennes mann opp, og de var sammen med oss på kakekalaset som klubben arrangerte. Det var fantatisk flott og se de igjen. Går alt for mange år i mellom hver gang.  Lørdag morgen kom heldigvis med godt vær, men det var en kald vind. Deilig for hundene da. Det var rundt 50 hunder påmeldt, og for oss ble det nok ikke helgen med de beste resultatene. Benji fikk kun en VG, for denne helgen var han for kort i kroppen, og Chila ble 3. Beste unghundtispe med CK, men plasserte seg ikke videre. Men for en helg vi hadde..

Det var så fantastisk flott og få møte så mange trivelig mennesker som man kun har sett på facebook, og så mange flotte hunder. God stemning, latteren hang løst, og de hadde artige innsalg av konkurranser. Ssøndagen formiddag arrangerte de Danmarks raskeste Eurasier, og der kom Chila på en flott 4. plass. Så vi fikke i hert fall EN premie med oss hjem da. En flott diplom.

Dessverre så fikk vi ikke så mye tid med Gitte og Lars som vi hadde ønsket, og heller ikke med Anne Mari og Legart, men slik er det. De har mange som vil hilse på, mye å gjøre og ordne til, så da får man heller satse på å treffe de en annen gang.

Så til alle som deltok på den Danske Eurasier Spesialen.. TUSEN TAKK for en super hyggelig helg i Eurasierns tegn. Håper vi treffes igjen en gang :-)

Klem fra

Trude, Egon, Benji og Chila <3

4. sep, 2018

Ja.. Så sitter vi her igjen da.. Venter på at mannen skal våkne og være klar til og kjøre gjennom natten.

Vi har altså bestemt oss for at vi skal delta på den Danske Eurasier spesialen i år siden det ikke ble noen tur til Bornholm. Bornholm er jo der Chila kommer fra, og vi hadde planlagt ferieturen dit i år. Nå ble det ikke slik, så  da tar vi denne turen istedet. Vi gleder oss til og treffe igjen Chila sin kennelmor og kennelfar, samt kanskje noen av henne søsken. Moren vet jeg vi møter.

Dagen i dag har gått med til to lengre turer, bading av to hunder og pakking av alt av utstyr man trenger med seg på en slik reise.

Det er ikke lite som skal med.. Hundene skal ha mat, så det blir en del for som må med, de skal ha halsbånd til utstillingsdagen og seler for for turer. I tillegg til de båndene, så må man jo også ha utstillingsbånd. På utstillingsdagen på de jo ha et bur å slappe av i, og da er det greit med et telt også. Mor og far må jo selvfølgelig også ha noen å sette rompa ned i, så to stoler til oss er også med. Mor må jo også ha egne klær til utstillingsdagen. Må jo pynte seg litt på en slik dag. Så er det jo børster og div utstyr til hundene slik at det tar seg best mulig ut i ringen, så da er det er jo en egen bag til det også.. SÅ må man ikke glemme mat og vannskåler da..

Når man så har husket alt dette, så kommer alt det andre i tillegg. Man må jo ha med seg håndklær, og de klærne man ellers bruker utenom en utstillingsring. Så er det jo klær i fall det skulle bli litt kjølig på kvelden, får man vil jo ikke fryse heller.

Mat må man ha, og heldig vis får man jo det langs veien, men brød det må man kjøpe før man krysser landegrenser.

Men nå er det bare noen små detaljer igjen, så er vi startklare, og på tur til den Danske Eurasier spesialen 2018. Chila skal konkurrere på hjemmebane :-)

Vi glder oss til og treffe mange hyggelige folk, og kanskje knyte noen nye vennskapsbånd også :-)

Oppdatering fra turen kommer selvfølgeig etter hvert :-)

8. aug, 2018

Tenk at nå er vi allerede i august, og sommeren står på hell. Høsten gjør snart sitt inntog, og deretter står Kong vinter og banker på. Men men.. Først litt om hvordan sommeren har vært så langt.

Etter besøket hos Akiro, gikk turen til Narvik, nærmere bestemt Sjomen, og en utstilling der. Der traff vi Stig Anders og hans Kone Mette, samt Wenche Pedersen. Lørdagen ble det Excellent, UK, CK, 1.UKK, 1.BTK og BIR på Chila, og Benji Excellent og 1.CHKK

Søndagen stilte kun Chila, og da ble det Excellent UK, CK, 1.UKK, 1.BTK og BIM. Da ble vi slått av en flott herremann som kom fra Danmark, og som var på en norgesferie.

Neste tur gikk til Tromsø i et et foreferdelig vær. Storm og regn, så det ble lite søvn på meg den helgen. Var engstelig for at forteltet skulle løsne fra plugger, så jeg lå og passet på gjennom natten. Natt til lørdag ble det enda verre, og utstillingstelt ble tatt av vinden, og det var mange som måtte kjøpe seg nye etter den helgen. Lørdagen var det Tromsø Hundeklubb som hadde utstilling, og det var kun Chila som stilte den dagen. Den endte med en VG.. Jeg skal innrømme at jeg ble ganske paff med en gang etter den vinnerlykken vi hadde hatt frem til da.. Så mor trenge nok en liten oppvekker :-)

Søndagen var det NKK utstilling, og vi håpet selvfølgelig på det siste CACIB til Benji. Det var sååå nært!! Han ble slått av en flott herremann fra Finland, og endte opp med Excellent, 1.CHKK, CK, 2.BHK med R.Cacib. Jeg var utrolig fornøyd med det også, får for meg var det viktigste den dagen at han faktisk LØP ved siden av meg. Han hadde TEMPO :-) Det er en stor fremgang, siden han er mer den typen som ikke skjønner poenget med å løpe.. I hvert fall så lenge han har et bånd på seg ;-)

Chila gjorde det enda bedre. Hun fikk Excellent, 1 UKK, CK, 1.BTK med CACIB og BIM. Det ble hennes andre CACIB. Nå har hun et i FInland og et her i Norge. :-)

Hun tok seg også en runde på egenhånd den frøkna, for hun klarte og komme seg ut av halsbåndet. Det har alltid vært min store redsel når vi er slike tilstelinger, og denne gangen skjedde det altså. Jeg kunne SE hvor frustrert og redd hun ble, for hun hørte stemmen min som lokket på henne, men hun klarte ikke og finne meg i mylderet av mennesker og hunder, telt og alt som følger med. Det var noen som forsøkte og hive frem og ta henne i nakken, men da brølte jeg ut at det fikk de ikke LOV til. Heldigvis var det en dame der med roen i behold, som stakk frem en godbit, og fikk Chila til seg. Da kom jeg meg mellom alle Leonbergere som sto der (med Benji på slep) og Chila oppdaget meg. Fikk på båndet igjen og fikk henne med meg i teltet. Nå er nytt halsbånd kjøpt inn :-)

Etter Tromsø ble det NKK Trondheim med Chila. Nå var hun begynt å miste en god del pels, så jeg var spendt på hvordan resultatene ville bli. Jeg gledet meg til og treffe Bente Kristel Knutsen igjen og hennes Søte og herlige Mocca. Når vi kom til utstillingsplassen merket jeg at Chila fikk et flachback fra Tromsø og den opplevelsen der. Halen ville ikke opp, og hun viste meg at hun syntes det var uttrygt. Vi kom oss i teltet til Bente, og der satt vi bare og snakket, hilste på andre hunder og mennesker, og hun roet seg fint ned. Men halen ville ikke være oppe hele tiden i ringen, så vi måtte jobbe litt med den. Men Chila endte opp med Excellent, 1.UKK, CK og 3. BTK. Så jeg var MER en happy.

Etter turen til Trondheim og noendager hjemme, reiste vi bare noen mil til et sted som heter Leirfjord. Der var det en liten utstilling over to dager. Her stilte jeg ut begge to begge dagene. Man må jo støtte opp om "lokal samfunnet" også. Synes det står stor respekt av de i hundemiljøene som står på og arrangerer slike arrangement for oss andre.

Benji endte opp med Excellent, 1.CHKK, CK, 1.BHK og BIR på lørdagen, og søndagen ble det en Excellent.

Chila fikk Excellent på lørdag og VG på søndagen. Kan jo ikke vinne hver gang heller :-)

Vi pakket sammen og reiste hjem med de nydligste hundene som finnes. :-) Tap og vinn med samme sinn :-)

Nå var det meningen vi skulle reise til Piteå i Sverige og stille de der på en internasjonal utstilling. Vi overnattet ca 2 timer før Piteå, men valgte å snu og reise hjem da det var langt over 30 grader. Jeg bestemte meg for at det ville jeg ikke utsette hundene for. Det kommer flere sjangser. Så vi snudde bilen og reiste hjem.

Så gikk turen til Kemi i Finland. Det var varmt der også, men vi fant skygge og det var litt vind. Men de minuttene vi sto på banen, de føltes veldig lange, men begge hundene tok det med fatning å gjorde en super jobb. Vi var så heldig og treffe på Siv og Per, og vi hadde selvfølgelig mye snakk om hund. Slik blir det bare.

Benji 2.CHKK med Excellent, og Chila 1.UKK, Excellent, CK og 3. BTK. Gratulerer til Siv og Per med seieren den dagen. Vel fortjent <3

Så var det hjem igjen, og da sto oppussing av kjøkken på tapetet. Vi er godt i gang, men det er fortsatt en del ting igjen. Selvfølgelig dukker det opp små utfordringer når man pusser opp eldre hus, men vi klarer å finne løsninger. Blir ikke 100% pefekt, men bort i mot :-)

Neste tur tok vi til Sverige, nærmere bestemt Vemdalen. Der traf vi igjen et eldre ektepar (75 og 76 år) som vi traff der i fjor. Vi var sammen med de i tre dager, og det var like hyggelig som i fjor. To slagferdige mennesker med en haug av humor og energi.

Det ble ikke noe besøk hos Karin og Stefan i år, da de hadde ferie mens vi var der, men det ble badetur for hundene, og tur opp på fjellet. Det er så vakkert rundt Vemdalen, og jeg kunne virkelig tenket med et sommerhus der nede. :-)

Vi avsluttet vår ukestur i Sverige med en Nordic Utstilling i Svenstavik, og det var vår første sådan. Vi traff på Gunilla med Moltas, og det er alltid koselig.

Benji fikk 2.CHKK med  Excellent.

Chila tok med seg Excellent, 1.UKK,  CK, 1.BTK, CERT, NORDIC CERT og BIM.

Alt i alt har vi hatt en flott sommer så langt, både med været, som kom i midten av juli, utstillinger og ikke minst møte med trivelige bekjente Vi har fortsatt noen utstillinger vi skal på, og den neste er her i Mo i Rana. Så går reisen til Selbu, før Sortland, Harstad, Leto og avlutningsvis Dogs4Al i november. Vi arrangere også Nord-Norsk Eurasiertreff 31.08-02.09 på Ulvsvåg, og det gleder vi oss ekstra til. Der treffer vi så utrolig mange koselig og hyggelig hundefolk, og ikke minst mange herlige flotte representanter for rasen vår. Etter det blir det nok ingen utstilling før i 2020, da vi planlegger valper neste år :-) Mer info om det vil dere finne under valpeplaner :-)

Ha en fortsatt flott sommer/høst, å nye innlegg kommer sporadisk.